Sidan 1 av 2 12 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 11
    Samarbetspartner med Elot Gelias avatar
    Aktiv sedan
    Sep 2008

Video Byte av trappströmsbrytare

Anlita behörig elektriker om du är det minsta osäker.

Kommentera gärna filmen genom att klicka på "Nytt inlägg". Då måste du vara inloggad. Regisrera dig

alvahonglemmas avatar
    Aktiv sedan
    Feb 2009
    Det bör nämnas att det finns två olika varianter att koppla trappströmbrytaren på.

Säljare och affärsutvecklare

Jon Schvilis avatar
    Aktiv sedan
    Mar 2008
    Blogginlägg
    25
    Nu har du gjort det.

Kan du dela med dig hur det går till? Det skulle vara intressant. Det finns möjlighet att bifoga bilder om du har ett kopplingsschema.
    "Gilla" oss på Facebook och ta del av våra löpande supererbjudande, bara på Facebook.

alvahonglemmas avatar
    Aktiv sedan
    Feb 2009
    Kan du dela med dig hur det går till? Det skulle vara intressant. Det finns möjlighet att bifoga bilder om du har ett kopplingsschema.
    Tack för svar, menade inte att låta som en en besserwisser med mina inlägg, men det är kul då det gäller ett ämne som man är insatt i.

Min bifogade fil är en trappkoppling ritad i paint utan mus, så ni får ha överseende.. Poängen är att man drar ner tändtråd och fas i bägge trappbrytare och förbinder brytarna med en gemensam tråd som i detta fall är vit. Fördelen är att man sparar en tråd. Tex. om man har två trappbrytare i kombination med uttag sparar man en tråd i den brytaren där tändtråden skulle ha suttit i en vanlig trappkoppling. Där hade du normalt behövt fas, nolla, jord, (för uttaget) två mellantrådar och tändtråd(sex trådar totalt).

Med den varianten som jag visar klarar man sig med fem trådar i båda brytarna. Räcker alltså med femledare vid utvändig kabelinstallation. Fungerar ju dock inte vid trapp, kors, trappkoppling.

Kul att kunna ge ett tips.

Mvh Robin.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Byte av trappströmsbrytare-trappbrytare.jpg  

Jon Schvilis avatar
    Aktiv sedan
    Mar 2008
    Blogginlägg
    25
    Det var verkligen intressant att äntligen få lära sig den! Under mina 5 år som elektriker på 90-talet fick jag aldrig lära mig den kopplingen. Har bara hört talas om den från gubbarna.

Tusen tack, Robin! Du är hjärtligt välkommen att delta i andra diskussioner i forumet.
    "Gilla" oss på Facebook och ta del av våra löpande supererbjudande, bara på Facebook.

alvahonglemmas avatar
    Aktiv sedan
    Feb 2009
    Vad roligt att kunna bidra med något nytt. Har själv haft mycket hjälp av denna sida i fråga om spotlights och transformatorer. Suveränt med ett öppet forum och länkar till alla olika fabrikat med måttuppgifter och dyl.

Decambers avatar
    Aktiv sedan
    Dec 2009
    Finns det någon anledning till att man i videon förespråkar att man tvinnar kardelerna motsols?

Jon Schvilis avatar
    Aktiv sedan
    Mar 2008
    Blogginlägg
    25
    Bra fråga! Ja, det finns en baktanke med det. Om man tvinnar trådarna motsols så kommer de inte att spreta åt alla håll när man spänner skruvkopplingen över tråden.

Hoppas att du hängde med. :)

Decambers avatar
    Aktiv sedan
    Dec 2009
    Citat Ursprungligen postat av Jon Schvili Visa inlägg
    Bra fråga! Ja, det finns en baktanke med det. Om man tvinnar trådarna motsols så kommer de inte att spreta åt alla håll när man spänner skruvkopplingen över tråden.

Hoppas att du hängde med. :)
    Det var ett snabbt svar! Men nej, jag hänger inte med. Om man tvinnar trådarna motsols och skruvar skruven medsols borde ju trådarna tvinnas upp igen! Om man istället tvinnar medsols borde trådarna spinnas lite extra för varje skruvvarv.

Rätta mig gärna, antagligen är det jag som är dum. :)

Jon Schvilis avatar
    Aktiv sedan
    Mar 2008
    Blogginlägg
    25
    Haha! Det är säkerligen inte du som är dum. :) Om jag ska vara ärlig så minns jag inte riktigt vilket håll man skulle tvinna dem. Jag minns bara att orsaken var att man skulle förhindra spretningen av trådarna.

Men återkom gärna när du provat och berätta vilket som fungerade bäst för dig.

Gott nytt!

Sidan 1 av 2 12 sistasista

Taggar för det här ämnet

Regler för att posta