Visar resultat 1 till 2 av 2
    Jonas74s avatar
    Aktiv sedan
    Nov 2015

Ny vippa samt ram till Elko plus alu alt. billigaste alternativet

Hej,
    Håll i er, jag är totalt okunnig och det är första gången jag ger mig på detta.
    Har målat om och vill byta strömbrytarna, de fd vita ELKO från 2005 är nu gulaktiga. Vill ersätta de gamla med nya ELKO plus alu, vill dock inte betala ca 300 kr (på Fredells i Stockholm) för en komplett brytare men då ram och vippa inte verkar säljas separat undrar jag om vilket komplett bryta som är billigast för mig hos Elot.se om jag endast är ute efter vippa och ram?

Jag har testköpt och provat något som heter ELKO plus strömbrytare 1-pol/trapp, infällt med snabbfäste och det funkade bra. Då jag är totalt okunnig vill jag bara veta vilken den billigaste lösningen är för:

En strömbrytare med bara en knapp.
    En strömbrytare med en delad knapp (kron?).
    En strömbrytare med ram för två brytare, med 2x en knapp.
    En ram för tre brytare, där jag även behöver få in brytare med 3x en knapp.
    Har idag även ett uttag för tre brytare där en är en dimmer, där det står 40-315VA, samt 315GLE, om jag tar bort knappen, är det bara att förslagsvis ersätta den med en 1363022 dimmer 389 kr som jag monterar in i ramen?

Jag har sökt och hittat följande:
    1848321 enkel 140 kr
    1848326 dubbel 266 kr
    1363022 dimmer 389 kr
    1848813 ram 3 fack 80 kr
    1848812 ram 2 fack 52 kr

Jag låter alltså själva elektroniken sitta kvar och vill bara byta plasten. När jag väl hittat rätt kan jag göra en komplett beställning för samtliga brytare i huset, vill ogärna beställa fel.

Tack på förhand!

Säljare

Mikael Stenevalds avatar
    Aktiv sedan
    Jan 2014
    Hej,

Nu ska vi se om vi kan reda ut begreppen.

Om vi börjar med att ersätta äldre Elko genom att byta ut plastdetaljerna så blir det problematiskt. Det är inget som säljs som reservdelar.

De varor du har plockat ut verkar vara korrekta även om vi inte kan säga rakt upp och ner vilken dimmer som är rätt, det avgörs till stor del av vilken ljuskälla /armatur som sitter i andra änden. Den dimmer du tittat på är en s.k. framkantsdimmer. Det absolut vanligaste idag är s.k. bakkantsdimmer. Vid vanligt glödljus så behöver man istort sett endast bry sig om den maximala effekten.

Alternativa förslag:
    Eklo 315 eller 630GLE
    Du kan även kontakta oss direkt på <a href="http://www.facebook.com/elot.se" target="_blank">Facebook</a>, <a href="https://plus.google.com/u/0/b/105519823909485689371/" target="_blank">Google+</a> eller <a href="https://twitter.com/intent/tweet?screen_name=ElotAB" target="_blank">Twitter</a> - så hjälper vi dig vidare...

Liknande ämnen

1. Antal led-spotlights samt vilken belysningsstyrka till hall och kök
    By tungeljust in forum Diskussion Belysning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 21:05
  2. Trasig ELKO 400GL byts till vad?
    By Anders77 in forum Diskussion Strömbrytare & Vägguttag
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-12, 14:35
  3. Plastkåpa till Elko nätverksuttag
    By Carina C in forum ELKO
    Svar: 1